درخت قهوه

این بخش تنها به جالب ترین گونه قهوه، یعنی عربیکا می پردازد. در نگاه اول، همه درختان عربیکا شبیه به هم هستند: یک تنه نازک با شاخه های متعدد که از آن بیرون می آیند و از شاخ و برگ و میوه حفاظت می کند. ولیکن اگر دقیق تر نگاه کنید، تفاوت های زیادی بین درختان وجود دارد که توسط انواع عربیکای در حال رشد تعیین می شوند.
گونه های مختلف مقادیر متفاوتی از میوه ها را در رنگ های مختلف به بار می آورند و در برخی میوه ها به صورت خوشه ای هستند، در حالی که در برخی دیگر میوه ها به طور مساوی در طول شاخه قرار دارند. همچنین بین برگ های واریته های مختلف گیاهان تفاوت هایی وجود دارد، اما مهم ترین و بارزترین اختلافات بین ویژگی های فنجانی این گونه ها بعد از برداشت و دم آوری آنها است. زیرگونه های گوناگون دارای طعم و مزه متفاوتی هستند و احساس دهانی متمایزی ایجاد می کنند.
باید به خاطر سپرد که برای اکثر کشاورزان قهوه، عطر و طعم دلیل اصلی انتخاب گونه خاصی برای رشد نمی باشد. معمولا ثمره دهی درخت و مقاومت آن در برابر امراض و بیماری ها برای کسانی که برای امرار معاش خود به پرورش قهوه وابسته هستند از ارزش والایی برخوردار است. البته این به آن مفهوم نیست که همه مزرعه داران ارقام خود را بر این حسب انتخاب می کنند، ولی تاثیر این انتخاب ها در سودآوری و درآمد تولیدکننده کم نیست.

emoji_food_beverage

از دانه تا درخت

اکثر مزارع قهوه دایر شده دارای نهالستان هستند که در آن نهال ها را قبل از کاشت در مزرعه برای تولید پرورش می دهند. بذر های قهوه ابتدا در خاک غنی کشت می شوند و به زودی جوانه زنی آغاز می شود. سپس خود دانه توسط جوانه در حال رشد از زمین خارج می شود و در این مرحله اغلب آنها را “سرباز” می نامند. آنها به طرز عجیبی شبیه آن هستند که دانه قهوه بو داده به بالای ساقه سبز نازکی متصل شده است. چندی بعد از این اتفاق، لوبیا متلاشی شده و اولین برگ ها ظاهر می شوند. گیاهان قهوه به سرعت رشد می کنند و پس از ۶ تا ۱۲ ماه می توانند از نهالستان به تولید منتقل شوند. پرورش قهوه نه تنها مستلزم سرمایه گذاری بلکه نیازمند زمان نیز می باشد. کشاورزان قهوه معمولا باید سه سال منتظر بمانند تا درخت تازه کاشته شده به درستی میوه دهد. تصمیم گیری برای شروع پرورش قهوه از جمله اقدامات جدی بشمار می رود و این بدان معناست که اگر تولید کننده رشد قهوه را کنار بگذارد، در آینده ترغیب او برای چیدن محصول دشوار خواهد بود.

درخت قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست