star

کِنیا

با این‌ که همسایه کنیا یعنی اتیوپی، زادگاه قهوه است، اما کشت قهوه در این کشور تا همین اواخر شروع نشده بود.

تاریخچه: اولین مستندات واردات قهوه به سال ۱۸۹۳ بازمی گردد. زمانی که مبلغان فرانسوی درختچه ‌های قهوه را از رئونیون آوردند. بسیاری از متخصصین بر این باورند که این درختان از زیرگونه‌ های بوربن بوده ‌اند و اولین محصول خود را در سال ۱۸۹۶ به بار آوردند.

کشت انبوه و صنعتی قهوه در کنیا زیر سلطه‌ی استعمارگران بریتانیایی آغاز شد. در آن زمان محصول تولید شده مستقیما به لندن برای ‌فروش فرستاده می شد. در سال ۱۹۳۳ «پیمان قهوه» تصویب شد که از نتایج آن تاسیس انجمن قهوه کنیا و واگذاری حق فروش قهوه ‌ی تولیدی به خود کنیایی ‌ها بود. در ۱۹۳۴ سیستم مزایده قهوه کنیا شروع به ‌کار کرد که تا به امروز نیز پا برجاست. یک سال بعد از آن پروتکل ‌هایی به قانون قهوه کنیا اضافه شد که با تدوین مستنداتی برای درجه ‌بندی قهوه‌ و به ‌تبع آن افزایش کیفیت قهوه ‌های تولیدی مطرح می کرد.

مدتی بعد از انقلاب مائو مائو در اوایل سال ۱۹۵۰ در کنیا، قانونی به نام سینرتون (برگرفته از نام یکی از مقامات رسمی در سازمان کشاورزی) تصویب شد. این قانون در حوزه کشاورزی به منظور ایجاد دارایی های خانوادگی بود، که کشاورزی معیشتی را با تولید محصولات دارای ارزش تجاری سازی با هدف درآمد اضافی ترکیب می کرد. به توسط این قانون کلیه اختیارات صنعت قهوه کنیا از بریتانیا سلب شد و آن‌ را در اختیار کنیا قرار داد. تولیدات هلدینگ های کوچک به طور معنی داری تغییر کرد و درآمد کل از ۵٫۲ میلیون پوند در سال ۱۹۵۵ به ۱۴ میلیون پوند در سال ۱۹۶۴ افزایش یافت که تولید قهوه ۵۵ درصد از این افزایش را به خود اختصاص می داد.
این کشور در سال ۱۹۶۳ استقلال خود را به ‌دست آورد. بخش تحقیق و توسعه صنعت قهوه کنیا بسیار پویا و فعال است و قهوه های بسیار مرغوبی را پرورش می دهند. این قهوه های با کیفیت در شمار بهترین ‌ها در دنیا قرار دارند که به پشتوانه کشاورزانی آموزش دیده و باسواد به عرصه تولید رسیده اند. سیستم فروش کنیا باید به تولیدکنندگان متمرکز بر کیفیت با قیمت بهتری پاداش دهد و با اینکه که خریداران برای قهوه های ممتاز هزینه های بالایی را متحمل می شوند، فساد سازمان ‌یافته ی درون سیستم مانع از بازگشت این امتیاز به کشاورزان می گردد

local_cafe

درجه بندی

کنیایی ها با صرف نظر از اینکه محصول قابل ردیابی است یا خیر، برای تمام قهوه های صادراتی خود از سیستم رتبه بندی استفاده می کند. همانند بسیاری از کشورهای دیگر این درجه بندی ها ترکیبی از اندازه و کیفیت دانه ها را نشان می دهند. تعاریف درجه‌ بندی قهوه کنیا مشخصا به اندازه دانه اشاره می کنند، اما تا حد زیادی می توان از روی اندازه دانه، کیفیت آن ‌را نیز حدس زد. قهوه رده ‌ی AA از باقی قهوه ‌های کنیا شناخته ‌شده‌ تر و برتر است. اما در برداشت های اخیر این کشور رده ی AB پیچیده تر و با کیفیت تر از بسیاری از AAها بود.

E – دانه های فیلی: این دانه ها بزرگ ترین اندازه دانه قهوه کنیا هستند و زمین های کشت آن ها به ‌نسبت کوچک اند.

AA – دانه های AA: معمول ترین درجه ی قهوه های بزرگ و با کیفیت کنیا هستند. دانه های بزرگ تر از اندازه سطحی ۱۸ (۲۲/۷ میلی‌متر) در این بازه قرار می گیرند. این دانه ها معمولا با بالاترین قیمت ها به ‌فروش می رسند.

AB – این درجه مخلوطی است از دانه های A (دانه های با اندازه سطحی ۱۶ یا ۸۰/۶ میلی متر) و دانه های B (دانه های با اندازه سطحی ۱۵ یا ۲۰/۶ میلی متر). دانه های AB حدود۳۰٪ کشت سالانه ی قهوه کنیا را به خود اختصاص می دهد.

PB – اشاره به دانه های قهوه پی بری دارد. پی بری قهوه ای‌ است که درون میوه آن به جای دو دانه ی قهوه یک عدد دانه ی گرد و مدور وجود دارد.

C – این درجه بندی برای دانه های کوچک تر از قهوه های AB است. مشاهده چنین دانه ای درون قهوه های با کیفیت بسیار بعید است.

TT – درجه بندی پایین دیگری است. این رده معمولا شامل دانه های کوچک تر از قهوه هایی AA، AB و E است که معمولا از بین آنها حذف می شود. در درجه بندی براساس چگالی، سبک ترین دانه ها معمولا TT هستند.

درجه بندی قهوه کنیا
local_cafe

مناطق رشد

کنیا مرکزی بیشتر قهوه کشور را تولید می کند و بهترین قهوه های کنیا از این ناحیه تامین می شود. علاقه روزافزونی به تولیدات قهوه در غرب کنیا، در مناطق Kisii ، Trans-Nzoia ، Keiyo و Marakwet وجود دارد.

نیری/ Nyeri

منطقه مرکزی نیری محل آتشفشان خاموش کوه کنیا است. خاک های قرمز آتشفشانی آن بهترین قهوه را در کنیا تولید می کنند. اهمیت کشاورزی برای این منطقه بسیار پر رنگ است و قهوه یکی از محصولات اصلی آن به شمار می رود. بعلاوه تعاونی های تولیدکنندگان خرده نسبت به زمین های زراعی بزرگ رواج بیشتری دارند. در نیری درختان قهوه دو برداشت در سال دارند و دانه های برداشت اصلی از کیفیت بالاتری برخوردارند.

 

ارتفاع: ۱،۲۰۰–۲،۳۰۰ متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر (محصول اصلی) ، ژوئن تا آگوست (برداشت ثانویه)
انواع: SL-28 ، SL-34 ، Ruiru 11 ، Batian

مورانگا/ Murang’a

حدود ۱۰۰۰۰۰ کشاورز در منطقه مورنگا، در استان مرکزی، به تولید قهوه اشتغال دارند. مورنگا یکی از اولین مناطق داخلی بود که توسط مبلغین آباد شد، زیرا پرتغالی ها از سکنا گزیدن در اطراف ساحل جلوگیری می کردند. این خطه نیز از خاک آتشفشانی سود می برد و همچنین دارای مزارع کوچک بیشتری نسبت به املاک بزرگ است.

 

 

ارتفاع: ۱،۳۵۰-۱،۹۵۰ متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر (محصول اصلی) ، ژوئن تا آگوست (برداشت ثانویه)
انواع: SL-28 ، SL-34 ، Ruiru 11 ، Batian

کیرینیاگا/ Kirinyaga

همسایه شرقی نیری است، خاک های این شهرستان نیز از نوع آتشفشانی می باشند. قهوه معمولا توسط مالکین کوچک کشت می گردد و کارگاه های شستشو محصول با کیفیت زیادی تولید می کنند که ارزش امتحان کردن را دارند.

 

 

ارتفاع: ۱،۳۰۰-۱،۹۰۰ متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر (محصول اصلی) ، ژوئن تا آگوست (برداشت ثانویه)
انواع: SL-28 ، SL-34 ، Ruiru 11 ، Batian.

مرو

قهوه در دامنه کوه کنیا و در تپه های نیامبنه ، بیشتر توسط زارعان خرده پرورش می یابد. نام مرو به منطقه و مردمان اش اشاره دارد. در دهه ۱۹۳۰، این افراد جزو اولین کنیایی هایی بودند که دست به تولید قهوه زدند، که در نتیجه اعلامیه سفید دوونشای ر در سال ۱۹۲۳ با تاکید بر اهمیت منافع آفریقا در این کشور بود.

 

 

ارتفاع: ۱،۳۰۰-۱،۹۵۰ متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر (محصول اصلی) ، ژوئن تا آگوست (برداشت ثانویه)
انواع: SL-28 ، SL-34 ، Ruiru 11 ، Batian ، K7

امبو

در نزدیکی کوه کنیا واقع شده است، این ناحیه از نام شهر امبو نامگذاری گشته است. تقریبا هفتاد درصد از جعیت اش را كشاورزان كوچك تشکیل می دهند و محبوب ترین محصولات فروشی آن چای و قهوه می باشند. میزان تولیدات این سرزمین نسبتا کم است و کمابیش تمام قهوه آن توسط کشتزارهای کوچک تهیه می شود.

 

ارتفاع: ۱،۳۰۰–۱،۹۰۰ متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر (محصول اصلی) ، ژوئن تا آگوست (برداشت ثانویه)
انواع: SL-28 ، SL-34 ، Ruiru 11 ، Batian ، K7

کیامبو

تولیدات این خطه مرکزی تحت سلطه املاک بزرگ قرار دارد. با این حال، گسترش شهرنشینی باعث کاهش تعداد زمین های کشاورزی شده است زیرا فروش آنها برای ساخت و ساز سودآورتر است. قهوه های کیامبو اغلب به خاطر مناطق داخل آن مانند Thika ، Ruiru و Limuru نامگذاری شده اند. بسیاری از زمین های زراعی کیامبو متعلق به شرکت های چند ملیتی است. به این معنی که شیوه های کشاورزی اغلب با جایگذاری تولید بیشتر به جای کیفیت، مکانیزه شده اند. تعداد قابل توجهی از مزارع کوچک در این منطقه نیز وجود دارد.

 

ارتفاع: ۱،۵۰۰–۲،۲۰۰ متر (۴،۹۰۰–۷،۲۰۰ فوت)
برداشت: اکتبر تا دسامبر (محصول اصلی) ، ژوئن تا آگوست (برداشت دوم)
انواع: SL-28 ، SL-34 ، Ruiru 11 ، Batian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست